ul. Konstytucji 3 Maja 12, 58-540 Karpacz 612-224-524 kontakt@palac-debowy.pl

Właściwości odżywcze kalafiora

Kalafior jest bardzo polskim warzywem o wspaniałych właściwościach odżywczych. Powinien jest docenić każdy – ma działanie przeciwnowotworowe, wspomaga ochronę układu pokarmowego (udowodniono, że chroni przed wrzodami żołądka) i łagodzi objawy reumatyzmu. Ale to nie koniec!

Historia kalafiora
Jego właściwości doceniono w 600 r. p. n. e., kiedy cieszył się sławą w Azji mniejszej i we Włoszech. W XVI wieku przywędrował do Francji, Anglii oraz innych krajów europejskich, by sto lat później na stałe zawitać w Ameryce Północnej, Indiach, Chinach, Kanadzie i Meksyku. Można więc śmiało powiedzieć, że kalafior cieszy się sławą międzynarodową. Oczywiście, istnieje jego wiele gatunków i odmian, ale właściwości pozostają niezmienne.

Zapobiega rakowi prostaty i pęcherza
Podobnie jak brokuły, kalafior jest rośliną o udowodnionych naukowo właściwościach przeciwnowotworowych, wszystko dzięki dużej zawartości substancji o takich właściwościach. Oprócz kalafiora również rzepa, brukselka i kapusta mogą „pochwalić się” takim działaniem. Wszystko jednak zależy od przyrządzenia. By warzywa nie straciły wszystkich witamin, minerałów i leczniczych substancji, należy je gotować na parze nie dłużej niż 4 minuty! Popularne mrożonki niestety są uboższe o wiele dobrych substancji.

Skąd ten ostry smak i aromat?
Tym zagadnieniem zainteresowali się amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Teksasie, publikując wyniki swoich badań w popularnym „International Journal of Cancer”. Prócz obszernych wywodów na temat działania przeciwnowotworowego, szczególnie w przypadku raka prostaty i pęcherza, stwierdzono, że za smak i aromat kalafiora są odpowiedzialne glukozynolaty, związki zawierające duże ilości siarki.

Kalafior a gazy
Kalafior jest ciężkostrawnym warzywem, dlatego nie jest najlepszym pomysłem na kolację. Powoduje też gazy, dlatego warto wiedzieć o tym, że czosnek, imbir, koper lub kminek wpływają łagodząco na tworzenie się gazów.

Dobry dla cukrzyków oraz osób, które się odchudzają
Indeks glikemiczny kalafiora to 15, co sprawia, że to warzywo idealnie nadaje się do diety osób chorych na cukrzycę. Dzięki temu to również świetna propozycja dla osób pozostających na dietach odchudzających, prócz niskiego IG, kalafior ma mało kalorii i może być alternatywą dla ziemniaków. Wiele mam stosuje ten trick w obiadach dla dzieci, które nawet nie zauważą, że zamiast ulubionych ziemniaków dostały puree z kalafiora.

Jak najlepiej jeść kalafiora?
Jak już wspomnieliśmy, dobrą opcją na przygotowanie tego warzywa jest krótkie gotowanie na parze. Jednak bez problemu można jeść kalafiora na surowo, wcześniej dokładnie go myjąc.